Zondag 21 augustus was het weer de jaarlijkse Fotografica en heb ik een fantastische dag mogen beleven met enkele dierbare fotovrienden. Na een stevige hoosbui met onweer en bliksem werd de dag gestart maar al snel werd het zonnig en warm! Zelf moesten we ook eerst opstarten dus eerst met z'n allen aan de koffie. Daarbij hebben we vol bewondering de 1e beelden bekeken van Wilfred en Saskia die zij die dag daarvóór hadden geschoten. Lang blijf je niet op zo'n gezellig terrasje zitten want is zoveel te zien. Je komt ogen tekort want naast al die fraaie oude spulletjes, lopen er zulke unieke typetjes rond. Wat zijn fotografen op zich toch boeiende mensen om te fotograferen. Streetlife ten top! Met vriend fotograaf Ruud zijn we al een tijdje op de retro tour (hij met z'n schitterende analoge meetzoekcamera Voightländer Bessa-R en ik met de retro-looking-Fuji-x100). Deze lijn werd doorgetrokken door naar een analoge camera voor mij op zoek te gaan. Niet wetende wat je gaat tegenkomen, liep ik op een gegeven moment tegen een verschrikkelijk mooie Leica R4 aan. Op zo'n markt hoort natuurlijk het afdingen dus ben ik in onderhandeling gegaan met deze alleraardigste Engelsman. Voor € 100,- was ik helemaal in mijn nopjes. Niet zo lang daarna ontdekte Marco den Baat zomaar een nieuwe Leica-R Summicron 50mm f/2.0! Afin, na ook weer hier onderhandelt te hebben over de prijs liep ik met een smile van oor tot oor weer richting de auto. De zwart en wit rolletjes komen morgen binnen...ik kan niet wachten!
maandag 22 augustus 2011
woensdag 17 augustus 2011
Weer aan 't werk
Jemig mensen wat lijkt mijn vakantie alweer lang geleden. Vanaf het moment dat ik mijn vakantiespullen had opgeborgen, begon de hectiek van het fotograferen ook weer. Heerlijk wat een berg werk heb ik alweer mogen verzetten...het gaat dus goed...erg goed mag ik wel zeggen. De fraaie opdrachten blijven maar binnenstromen en de weken vullen zich vanzelf. Hierbij een kleine collage...
woensdag 10 augustus 2011
Vakantie Saarburg 2011
Na 10 jaar niet meer op 'grote' vakantie te zijn geweest, heb ik dit jaar maar eens besloten om die traditie te doorbreken. Daarom dus m'n tent en kampeerspulletjes gepakt en ben ik naar de Duits/Luxemburgse grens gereden. Aangekomen in het fraaie plaatsje Saarburg heb ik bijna twee weken lang het vak kamperen uitgeoefend. Een geweldig mooi gebied die moezel met een enorm oude en rijke historie. De Kelten en Romeinen hebben er destijds aardig huisgehouden en de bekende/beroemde moezelwijnen geïntroduceerd. Omdat dit mijn fotoblog is moet ik natuurlijk ook daarover iets vermelden. Nou, gewapend met m'n allernieuwste aanwinst de Fuji Finepix X100 heb ik wat plaatjes geschoten en ik moet zeggen dat ik erg enthousiast ben geraakt over deze compact camera! Op het 'tabblad' Vakantie Saarburg vind je een collage van mijn vakantie.
zondag 10 juli 2011
Waddington Airshow 2011
Het eerste weekend van juli ben ik samen met m'n broer naar de Waddington Airshow geweest in de UK. Vrijdagochtend vlogen we ernstig vroeg van Schiphol naar East Midlands. Een veels te korte vlucht natuurlijk en dan land je op een vliegveld wat ergens midden in de weilanden is neergelegd (er is dan ook verder niets te bekennen). Heel apart! Nadat we onze auto hadden opgehaald werd het een regelrechte stuntrit over de ontelbare rotondes in het drukke verkeer naar het mooie plaatsje Lincoln met haar schitterende kathedraal. Nadat we onze spullen in ons hotelletje hadden gedropt zijn we de omgeving gaan verkennen en kwamen eigenlijk per ongeluk op de vliegbasis Waddington terecht alwaar de diverse demoteams hun show aan het oefenen waren. Daar hebben we dus nog even van mogen smullen.
Zaterdagochtend stonden we reeds om 7:45 uur op de vliegbasis gepakeeerd en konden direct genieten van dit gebeuren. Voor dit weekend had ik gekozen voor maximaal 2 objectieven (dit ivm met het reizen met alléén handbagage). De vaste 35mm f/2.0 en (vanzelfsprekend) de zwaar vertroelde 300mm f/2.8 (met 1.7 extender). De 35mm zou ik gaan gebruiken voor algemeen gebruik (en de grote vliegtuigen) en 300mm natuurlijk voor de vliegshow! Een hele goede keuze zo bleek achteraf want ik kon alles fotograferen zoals ik het wilde en ben niets tekort gekomen. Het was een schittrende dag met veel zon. Daarbij ontstonden ook meteen de nodige fotografische uitdagingen! Helaas stond de zon schuin tegen dus toch af en toe moeilijkheden met het sterke contrast. De kisten zijn over het algemeen donker en/of donker grijs en dan met dat felle tegenlicht mis je al snel mooie details in de donkere gebieden. Omdat het niet waaide bleef de rook van de demoteams ernstig lang hangen waardoor de kisten bij een volgende ronde nauwelijks zichtbaar waren. Als laatste nog iets nieuws voor mij...als je kisten over een brandpuntsafstand van 500mm of meer fotografeert (op een warme dag) krijg je te maken met heat-blur of haze. Daarmee krijgen alle lijnen een zaagtand of gebubbelde vormen. Kun je niets aan doen....ja zelf cool blijven!
Zondag zijn we een halve dag naar de airshow geweest en dat beviel ons erg goed. Daarbij had ik de 300mm in de auto gelaten en ben ik alleen met de 35mm op pad geweest. Super leuk! De auto hadden we deze keer buiten de basis geparkeerd zodat we snel wegkonden (om op tijd onze vlucht te halen). Op de terugweg naar East Midlands zijn we nog even gestopt bij een fraai vliegtuigmuseum en hebben daar onze laatste foto's geknipt. Afrondend kijken we terug op een superrrr leuk weekend. Raymond, bedankt jongen! Hierbij een collage:

Zaterdagochtend stonden we reeds om 7:45 uur op de vliegbasis gepakeeerd en konden direct genieten van dit gebeuren. Voor dit weekend had ik gekozen voor maximaal 2 objectieven (dit ivm met het reizen met alléén handbagage). De vaste 35mm f/2.0 en (vanzelfsprekend) de zwaar vertroelde 300mm f/2.8 (met 1.7 extender). De 35mm zou ik gaan gebruiken voor algemeen gebruik (en de grote vliegtuigen) en 300mm natuurlijk voor de vliegshow! Een hele goede keuze zo bleek achteraf want ik kon alles fotograferen zoals ik het wilde en ben niets tekort gekomen. Het was een schittrende dag met veel zon. Daarbij ontstonden ook meteen de nodige fotografische uitdagingen! Helaas stond de zon schuin tegen dus toch af en toe moeilijkheden met het sterke contrast. De kisten zijn over het algemeen donker en/of donker grijs en dan met dat felle tegenlicht mis je al snel mooie details in de donkere gebieden. Omdat het niet waaide bleef de rook van de demoteams ernstig lang hangen waardoor de kisten bij een volgende ronde nauwelijks zichtbaar waren. Als laatste nog iets nieuws voor mij...als je kisten over een brandpuntsafstand van 500mm of meer fotografeert (op een warme dag) krijg je te maken met heat-blur of haze. Daarmee krijgen alle lijnen een zaagtand of gebubbelde vormen. Kun je niets aan doen....ja zelf cool blijven!
Zondag zijn we een halve dag naar de airshow geweest en dat beviel ons erg goed. Daarbij had ik de 300mm in de auto gelaten en ben ik alleen met de 35mm op pad geweest. Super leuk! De auto hadden we deze keer buiten de basis geparkeerd zodat we snel wegkonden (om op tijd onze vlucht te halen). Op de terugweg naar East Midlands zijn we nog even gestopt bij een fraai vliegtuigmuseum en hebben daar onze laatste foto's geknipt. Afrondend kijken we terug op een superrrr leuk weekend. Raymond, bedankt jongen! Hierbij een collage:

woensdag 29 juni 2011
Stormchasen met Marco
Gisteravond ben ik wezen stormchasen met vriend en collega fotograaf Marco den Baat. Het werd een natuurgeweld spektakel met vreselijk veel lol! De buienradar raakte zwaar overbelast maar gaf nog net de immense hoeveelheid zware buien te zien die er aan zaten te komen vanuit het zuiden. Tegen kwart voor negen stonden wij gereed met onze fotoapparatuur op een verlaten landweggetje net buiten Klarenbeek, waar we een weids uitzicht hadden rondom ons heen. De steeds donker wordende lucht kwam dreigend op ons afsluipen...slik! Daaruit voort kwam een donkere rolwolk net over de horizon en de eerste bui regen kwam recht op ons af. Nauwelijks een half uur later stak de wind flink op en werd het pas echt donker. Stevige rukwinden probeerden de statieven omver te blazen. De regendruppels werden groter en de bliksem sloeg overal om ons heen tegen de aarde. Schuilend in de auto probeerden we nog wat foto’s te maken met de raampjes een stukje open. Maar de wind sloeg de regen de auto in en het onweer werd steeds erger. Hoosbuien blokkeerden het uitzicht en bliksemschichten waren daardoor niet meer te zien. We zijn een stukje verder gereden om vlak onder de bui te blijven en toch nog wat bliksemschichten vast te leggen. Hierbij een collage:.
maandag 20 juni 2011
Voor en na foto's
Zelf kan ik altijd genieten van het verschil in de eerste (voor-die-tijd-foto) en de laatste (eindresultaat) foto bijvoorbeeld in een interieur. De eerste foto is bij mij altijd erg donker (nee, niet het beschermkapje vergeten eraf te halen) maar doordat ik de lichtmeting meet op het buitenlicht, is automatisch het interieur veels te donker. Dan gaan we spelen met licht en een paar foto's later is dan het eindresultaat de beloning. Wat blijft fotograferen toch leuk hé?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
vrijdag 17 juni 2011
Nikkor 300mm f/2.8 vervolg
Vandaag heb ik eens de 1.7 extender gebruikt waardoor de 300mm lens eigenlijk een 510mm wordt. Okay, ik had ook een beetje geluk toen deze fraaie blauwe reiger mij niet op tijd zag...
Nikon Nikkor 300mm
Gisteren is eindelijk een lang gekoesterde droom voor mij uitgekomen. Al jarenlang wilde ik (ooit nog eens een keer) een 300mm f/2.8 telelens zien te bemachtigen. Aangezien ik natuurfotografie erg leuk vindt (en ook nog graag vliegtuigen voor de Luchtmacht fotografeer), moest het er maar eens van komen. Na wat objectieven te hebben geprobeerd en ontelbaar veel websites met reviews te hebben gelezen, ben ik gevallen voor de Nikon Nikkor 300mm f/2.8G VR II. Hierbij mijn eerste foto...
maandag 13 juni 2011
Interieurfotoshoots
Weer even een kleine update waar ik de laatste tijd ben geweest en wat ik heb gedaan aan interieurs.
Bekijk hier een uitgebreid overzicht.
Bekijk hier een uitgebreid overzicht.
zondag 12 juni 2011
Nikon D7000 teletest
Vandaag is het eerste Pinksterdag en wat doe je dan op zo'n dag? Tja, dan ga je wat leuks doen...euhm...iets met fotograferen moest het worden. Ik wilde graag mijn geleende Nikon D7000 nog wat veder testen. Tot nu toe had deze op diverse vlakken prima gescoord. Omdat het een cropcamera is bedacht ik me dat het wel eens interessant zou zijn om te zien hoe deze D7000 in combinatie met mijn 70-200mm plus daarop een 1.7 extender zich zou gedragen! Aangezien de D7000 een cropfactor heeft van 1.5 zou ik omgerekend met een 510mm lens schieten. Nu nog een testlocatie. Vliegveld Teuge leek mij bij uitstek geschikt voor dit doel. Hier zou ik mooi kunnen ontdekken hoe deze camera zich zou verhouden tov de Nikon D3S! Die heeft zijn maximale brandpunt (70-200mm + 1.7 extender) op 340mm liggen!
Aangekomen op vliegveld Teuge, ben ik ben begonnen om beide camera's op "S" sluitertijd voorkeuze te zetten en daarbij heb ik sluitertijden getest vanaf 1/200 tot 1/400 sec. Dit ivm de beweging van de vliegtuigen maar vooral vanwege de propellers. Als je snellere sluitertijden zou nemen dan 'bevriest' de propeller en lijkt het net alsof het vliegtuig uit de lucht valt. Daarbij heb ik de auto focus op continue gezet (AF-C) zodat deze kon anticiperen op de verschillende bewegingen van de vliegtuigen. De zoomlens heb ik op 200mm gehouden en de VR (Vibrance Reduction) aangezet op 'active'. Je dient dan de lens 'mee te trekken' met het vliegtuig. Door de VR functie 'vertraagt' als het ware de beweging van je onderwerp en kun je prachtig het moment pakken. Tenslotte heb ik de snelheid van de camera op 'high speed' gezet en toen maar schieten op alles wat bewoog ;-) Eenmaal thuisgekomen schrok ik toch wel van de enorme verschillen. Bijna alles wat ik met de D7000 had geschoten was onscherp en met de exact dezelfde instellingen op de D3S was alles ragscherp! Hmm...dit verdient nader onderzoek! To be continued...
Aangekomen op vliegveld Teuge, ben ik ben begonnen om beide camera's op "S" sluitertijd voorkeuze te zetten en daarbij heb ik sluitertijden getest vanaf 1/200 tot 1/400 sec. Dit ivm de beweging van de vliegtuigen maar vooral vanwege de propellers. Als je snellere sluitertijden zou nemen dan 'bevriest' de propeller en lijkt het net alsof het vliegtuig uit de lucht valt. Daarbij heb ik de auto focus op continue gezet (AF-C) zodat deze kon anticiperen op de verschillende bewegingen van de vliegtuigen. De zoomlens heb ik op 200mm gehouden en de VR (Vibrance Reduction) aangezet op 'active'. Je dient dan de lens 'mee te trekken' met het vliegtuig. Door de VR functie 'vertraagt' als het ware de beweging van je onderwerp en kun je prachtig het moment pakken. Tenslotte heb ik de snelheid van de camera op 'high speed' gezet en toen maar schieten op alles wat bewoog ;-) Eenmaal thuisgekomen schrok ik toch wel van de enorme verschillen. Bijna alles wat ik met de D7000 had geschoten was onscherp en met de exact dezelfde instellingen op de D3S was alles ragscherp! Hmm...dit verdient nader onderzoek! To be continued...
Abonneren op:
Posts (Atom)