Pagina's

maandag 23 augustus 2010

Fotografica 2010

Doesburg 22 augustus, samen met collega/vriend fotograaf Harald Pijnenburg ben ik op stap geweest. Deze keer weer eens naar de Fotografica. Het begint zo onderhand al bijna een traditie te worden. Het weer was (zoals altijd) uitstekend voor dit grootse openlucht event. Uit alle streken (en verschillende landen) waren de fotofreaks gekomen om hun spullen te verkopen en nieuwe 'oude' spullen terug te kopen. Wat een historie vind je hier toch. Je kunt toch haast niet meer geloven dat we ooit analoog hebben gefotografeerd...daarom is het denk ik ook zo mooi om te zien waar onze roots liggen in de fotografie. Dat kun je hier pas goed ervaren! Voor mij hebben die 'oude' platen nog altijd iets magisch, een bepaalde zachtheid in licht, contrast en nuance. Zo moeilijk uit te leggen maar het woord waar ik altijd op terecht kom is bezieling. Onze huidige digitale platen zijn meestal zo hard als het gaat om scherpte, contrast en kleur. Een foto mag best zacht zijn en hoeft niet perse superscherp en mega contrastrijk te zijn. Ik weet nog goed dat er in mijn oude Minolta X-700 maar één lichtmeetcel zat die globaal het licht meette. Tegenwoordig heb je al 64 zones in drie lagen die je geavanceerd kunt opdelen in subzones en dan nog zijn de foto's niet zo goed als toen! We zijn er nog lang niet met onze digitale fotografie....slechts op weg ;-) Afin, we hebben heerlijk rond gelopen, nostalgie opgesnoven, objectieven bekeken onder het genot van een cappuccinootje en een een bevroren appelpunt. Deze dag is weer helemaal geslaagd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten