Pagina's

zondag 9 augustus 2009

Panoramafotografie

De laatste week hebben collega-fotograaf Ruud Legdeur ik ons zeer intensief bezig gehouden met het verfijnen van onze specialiteit...360 graden Panoramafotografie (oftewel pano’s).




Apparatuur:
Om perfecte panorama foto's te kunnen maken heb je een panorama kop nodig. Deze bestaat vaak uit 2 hoofdonderdelen namelijk een speciale beugel en een rotator. De beugel gebruik je om de camera zo instellen (naar voren of naar achter verschuiven van de camera) totdat je het juiste no parallax point gevonden hebt van de lens die op dat moment op de camera zit. Hier kom ik later op terug. De beugel zit vastgeschroefd op een rotator dat is een ronde kop waarbij je een keuze kunt maken uit het aantal graden (en daarmee corresponderend het aantal foto's) om een 360 graden foto te maken. Als je eenmaal een keuze bepaald hebt, kun je deze vastzetten. Met behulp van klikjes voel je de detent en dat is verrekte handig bij het rondswingen van je panoramakop. Naast een goede panoramakop is een fisheye lens erg gemakkelijk. In het begin gebruikte ik mijn Canon 16-35mm (op 16 mm) en schoot ik maar liefst 56 foto’s voordat ik een compleet 360 graden panorama had (en dan praat ik nog niet eens over HDR want dat moet je dit aantal nog eens met 3 vermenigvuldigen). Met een fisheye is dat niet nodig! Nu ben ik met 15 foto’s klaar (inclusief de HDR opnamen). Belangrijk is dat je goed en degelijk spul aanschaft want trillingen of oneffenheden in je 360 graden draaiing veroorzaken uiteindelijk stichfouten die lastig te verwijderen zijn. Om het geheel snel(ler) waterpas te zetten kun je gebruik maken van een leveler. Dat is een heel handig apparaatje die onder je rotator komt en waarbij je dmv drie wieltjes je rotator waterpas afstelt.

Nodal Point:
Het nodal point of liever gezegd het no parallax point is het punt waar het licht in de lens zich kruist. Om een panorama foto zonder parallax fouten te verkrijgen moet de camera om dit punt gedraaid worden tijdens het fotograferen. Als je dit alles netjes hebt afgesteld, kun je uiteindelijk beginnen met het maken van je pano’s. Daarnaast heb je nog wat software nodig om van de losse foto’s één mooi geheel te maken. Via andere software kun je zo zelfs een virtuele tour creëren. Beleef een pano VR-tour via deze link.



V.l.n.r. camera met fisheyelens, panoramakop met rotator & leveler

Geen opmerkingen:

Een reactie posten