Pagina's

donderdag 16 april 2009

Voorjaarslicht

Afgelopen 2 weken was ik op pad in Twente om daar allerlei gerealiseerde projecten te fotograferen voor Bouwbedrijf Kuipers uit Borne. Het zou een mix worden van zowel interieur en exterieur waarvan het zwaartepunt op het laatstgenoemde zou liggen. Bij exterieurfotografie weet je dat je helemaal afhankelijk bent van het weer, hoe is het licht, hoe staat de zon ten opzichte van mijn object? Met een lange lijst ging ik op pad. In die 2 weken was het (voorjaars)licht het merendeel erg fel en vaak een beetje heiig. Voor mij was het dus een grote gok of ik wel of niet een goede 'voorkant' foto van het desbetreffende object kon maken. Een dag was erg frustrerend want ik ging om 9:00 uur op pad en kwam smiddag om 16:00 uur pas thuis met slechts 3 goede foto's!!! Alle panden van die dag stonden met hun voorgevel pal tegen de zon in! Zelfs met mijn grijsverloop filter (Cokin P.121M) en Polarisatiefilter kon ik niet de juiste balans vinden. Bij sommige foto's zag je volop mijn hand in beeld om flare tegen te gaan. Om hier nog wat van te kunnen maken heb ik er een fraaie wolkenlucht in gefabriceerd met Photoshop. In totaal ben ik 3 keer op en neer gereden langs diverse projecten om het gewenste resultaat te behalen. Één object was zo lastig dat kon alleen maar via bracketing opgelost worden. Ik heb hier gebruik gemaakt van maar liefst 5 opnames in stapjes van 2/3 stops. Via Photomatix Pro kon ik een goede HDR opname als eindresultaat krijgen. Kortom ik heb weer genoeg uitdagingen beleefd en m'n creatieve zoektocht naar het vinden van oplossingen werd flink op de proef gesteld. Volgende keer toch maar op Google maps kijken voor de stand vd zon ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten